Kulttuuriauditointi on menetelmä, jolla tutkitaan yrityksen nykykulttuuria, tapoja, uskomuksia, hiljaisia ja kirjoitettuja sääntöjä, artefakteja ja arvoja selvittääkseen, tukeeko nykykulttuuria haluttua strategiaa ja visiota.
Auditoinnin avulla saat tietää, esiintyykö organisaatiossanne entropiaa. Entropialla tarkoitetaan tuottamatonta energiaa tai säröä kulttuurissa, joka johtuu peloista tai huolista. Työkalulla saadaan tuotua ilmi myös eri organisaatiotasojen näkökulmat ja harhat. Sanotaan, että johtajat ovat aina harhaisia, mutta kysymys on vain siitä, kuinka paljon. Kun kulttuurin nykytilasta ollaan tietoisia, sitä voidaan alkaa johtaa ja muovata. Työkalun avulla nähdään myös se, mihin suuntaan organisaatiossa halutaan kulttuuria kehitettävän.
Kulttuuriaudiointi alkaa yrityksen vallitsivien arvojen syväymmärryksestä. Barrett Analyticsin kehittämä kulttuurimittaustyökalu tekee aineettomasta aineellista dataa. Tämä yhdistettynä henkilökunnan haastatteluihin ja etnografiseen tutkimukseen ja tarkkailuun tarjoaa vahvan ymmärryksen yrityskulttuurin vahvuuksista, kehityskohteista ja onko yrityksessä rajoittavia arvoja, jotka estävät organisaatiota saavuttamasta heidän täyttä potentiaaliaan.
Kulttuuriaudiointi kannattaa tehdä etenkin yritysjärjestelyiden alkuvaiheessa, tai jos yrityksen strategiat ja muutokset ovat epäonnistuneet kerta toistensa jälkeen.
Yksi yritysjärjestelyiden epäonnistumisen syistä on osapuolten kulttuurien ymmärtämisen, hyödyntämisen ja yhteensaattamisen puute. Barrettin Merger Analysis -työkalulla eri osapuolten kulttuurit tuodaan esille ja vertailuun, jolloin tietoisuus organisaatoiden tarpeista, peloista ja kehitysalueista tuodaan esille ja osaksi suunnittelua.