Arvot ovat kallio keskellä myrskyä

 

Olen aina kaivannut suuntaa, visiota. Että ymmärtäisin miten voin edesauttaa parempaa tulevaisuutta oman työn kautta. Toive siitä, että työlläni on merkitys ja minunkin työpanos on osa isompaa kokonaisuutta, joka vie yritystä oikeaan suuntaan.

 

Moni myöntää, että ennustettavuus on nyt haasteellista, ja on vaikeaa nähdä miltä loppusyksy, puhumattakaan kevät näyttää. Liiketoiminta ei ole koskaan ollut näin ison murroksen edessä, digitalisaatio muokkaa alaa kuin alaa ennennäkemättömällä tavalla ja maailmanlaajuinen pandemia ja sen seurauksena tuleva mahdollinen taloudellinen kriisi laittavat yritykset kovaan paineeseen.

Heräsin arvojen merkitykseen kriisin kautta. Kriisin keskellä pienet asiat saattavat edetä, mutta isot päätökset jäävät seisomaan. Jätetään pöydälle, siirretään eteenpäin, katsotaan myöhemmin, ihan kuin varmoja vesiä olisi ihan kulman takana. On kuitenkin olemassa vaikeasti johdettava, mutta äärimmäinen voimavara, josta organisaatio voi ponnahtaa kasvuun ja kriisistä uuteen tulevaisuuteen. Kulttuurin johtaminen arvojen kautta on vaikeaa ja vaatii systemaattisuutta. Juuri siksi moni organisaatio jättää sen hyödyntämättä.

Yksi aikaisemmista opeistani oli se, että vision puuttuessa yritystä voi johtaa vahvalla olemassa olon tarkoituksella (purpose) ja arvoilla. Arvot määrittelevät, mitä yritys pitää tärkeänä ja oikeudenmukaisena. Hyvin johdettuna arvot toimivat päätöksenteon runkona, kun kaikki muu tuntuu epävarmalta. ”Kun toimin näin, kun päätän näin, tiedän toimivani oikein”, koskee jokaista yrityksessä.

Arvot ovat kuin kallio johon tarttua kesken myrskyn. Yhdistettynä vahvaan olemassa olon tarkoitukseen, pitkäjänteinen ajattelutapa kasvaa. Oma perheyritykseni on käynyt läpi maailmansotia, useita pörssiromahduksia, vallanvaihdoksia ja lakiuudistuksia, jotka kerta toistensa jälkeen ovat iskeneet kovaa, mutta olemme edelleen olemassa.

Kulttuuri pitää olla määritelty ja johdettu systemaattisesti, muuten kaikki on tsägästä kiinni. Moni tutkimus osoittaa, että yritykset, joissa on tunnistettu vahva kulttuuri, tekevät parempaa tulosta ja niiden osakkeiden arvostus on parempi. Tämän lisäksi parhaat kulttuurit rakentavat resilienssiä, jolloin yritykset voivat valmistautua, vastata, mukautua ja uudistua nopeammin.

Yhdysvalloissa on muurahaislajike jolla on erikoinen keino pelastautua tulvasta. He tarttuvat toisiinsa, muodostavat lautan ja kelluvat tulvan mukana, kunnes uusi kuiva paikka löytyy, johon rakentaa uutta kekoa. Organisaatioissa tämä lautta, se liima, joka kantaa, on arvot ja kulttuuri.

 

Arvot kantavat oikein johdettuna kriisin yli.

 

“Huonot yritykset tuhoutuvat, hyvät jää eloon mutta vain parhaat edistyvät kriisissä” – Andy Grove
-Kiki

 


 

Ota yhteyttä