Kriisissä arvot lunastetaan. Tekojen ja toiminnan kautta.

 

Kaikki me tiedämme, mitä yrityksen arvoilla tarkoitetaan. Ne ovat ohjenuoria ja periaatteita, joiden tulisi näkyä yrityksen ja sen työntekijöiden päivittäisessä toiminnassa ja johtamisessa. Mutta miten hyvin  ne näkyvät yrityksen arjessa, sen työntekijöille ja asiakkaille?

Tuttuja termejä yritysten arvoissa ovat sanat laatu, ammattitaito, asiakaslähtöisyys, luotettavuus, vastuullisuus tai se, että henkilökunta on tärkein pääomamme.

Täysin eri asia on se, miten arvot oikeasti näkyvät toiminnassa. Etenkin hiljattain koronan aikaan. Kuten Marimekon Mika Ihamuotilakin totesi, nyt arvot joutuvat testiin.

Arvot ovat todellisia vasta silloin, kun ne ajavat taloudellisen päätöksenteon ohi. Tällöin ne myös muuttuvat kulttuuriksi – yrityksenne selkärangaksi, josta te ammennatte paljon myös kriisin jälkeen.

Ihmisten arvostus ja kunnioitus sekä yrityksen johtoa, sen toimintaa ja tekoja kohtaan on jotain mitä rahalla ei voi saavuttaa. Se on lopputulos – silloin kun toimitaan arvojen mukaisesti.

Minulla on ollut suuri etuoikeus olla mukana maailman isoimman ja arvostetuimman autonvalmistajan Toyotan matkassa vuodesta 2010 asti niin työntekijänä kuin kumppanina. Olen päässyt todistamaan aiempia vaikeita aikoja, Japanin tsunamia ja kaasupoljinongelmia, ja joka kerran tuo arvostettu jätti ja sen toiminta kykenee yllättämään minut.

Respect for people – ihmisten kunnioitus on näkynyt toiminnassa sekä henkilöstön että jälleenmyyjien suuntaan. Henkilökunnan hyvinvointiin on satsattu jopa näin vaikeana aikana ja ihmisten jaksamista tuetaan esimerkiksi yhteistyöllä Liikkuvan Suomen kanssa.

Kädenojennuksia on lisäksi tehty niin ihmisten turvallisuuden ja suojautumisen, kuin taloudellisten myönnytystenkin osalta – eikä pelkästään oman henkilökunnan, vaan myös Toyota jälleenmyyjäverkoston kohdalta. Se on aitoa teamworkia. Tämä tehdään yhdessä ja tästä selvitään – yhdessä. Tälläkin kertaa.

Corporate responsibility. Toyota on osallistunut monessa maassa tarjoamalla kalustoaan sairaankuljetuksiin.

Myös Suomessa asiakkaiden toimeentulon ja tulevaisuuden epävarmuus on huomioitu ja sen vuoksi Toyota tarjoaa mm. kädenojennuksena ilmaista maksuaikaa tai 3kk:n autorahoituksen maksut asiakkaan puolesta, mikäli tämä joutuu työttömäksi uuden auton hankinnan jälkeen.

Kriisissä arvot muuttuvat osaksi kulttuuria ja vahva kulttuuri on yrityksen paras menestyksen avain. Organisaatiokulttuuri syö strategian aamupalaksi. Yritys ja ihmisten työhyvinvointi eivät ole menestyksen seurauksia, vaan sen syy.

Arvot, kulttuuri ja teot niiden pohjalta ovat kaiken a ja o. Ne ovat ainoat asiat, jotka erottavat menestyvän yrityksen epäonnistujasta. Nyt on toteuttamisen hetki.