Yrityksillä tuntuu olevan jos jonkinlaisia palautejärjestelmiä asiakasrajapinnan mittarointiin. Kuitenkin todellisuudessa kulttuurin ongelmatilanteet liittyvät hetkiin, joissa henkilöstön jäsenet kohtaavat toisiaan.

Nämä kollegakohtaamisen hetket ovat jostain syystä täysin käsikirjoittamattomia. Kun systemaattinen perehdyttämisen ja palautteenannon kulttuuri puuttuu, ihmiset kasvavat vallitsevan kulttuurin ehdoilla.

Yrityksen menestys ratkaistaan pitkälti jo rekrytoinnissa ja viimeistään perehdytyksessä. Minkälaisia ihmisiä palkataan ja millä hetkellä. Insinöörivaltiona olemme hyvin keskittyneitä tekniseen puoleen – osaamiseen, edellisiin työsuhteisiin ja koulutukseen. Eroamisen hetkellä syyt ovat kuitenkin lähes aina ihmiset käyttäytymisessä. Siksi rekrytoinnin painopistettä pitäisi siirtää kohti ihmistä. 51 % vuorovaikutusta, asennetta, käyttäytymistä ja sävyjä ja 49 % tekniikkaa, kyvykkyyksiä ja osaamista.

Perehdyttäminen

Uuden ihmisen perehdyttäminen haluttuun kulttuuriin alkaa heti ja kestää kauan. Osaamme kaataa informaatiota kauhakuormaajalla, mutta keskenäisten kohtaamisten ja olemisen sävyjä ei avata. Miten kohtaamme toisemme, miten toimimme konfliktitilanteissa, mitä sallitaan ja mitä ei sallita?

Onhan teillä määritelty osaamisen ja käyttäytymisen koordinaatit rekrytointiin, sekä perehdytyksen ensimmäinen päivä, viikko ja kuukausi sekä koeaika? Jos emme osaa kirkastaa haluttua organisaatiokulttuuriamme, miten voimme etsiä uusia jäseniä leirinuotiolle?

Puolen vuoden koeajan pitäisi kyllä riittää kosintomenoihin. Kun alun kaupankäynti on tehty, on tärkeää perehdyttää tulokkaalle kulttuurimme nyansseja. Jos haluttua kulttuuria ei tunnisteta ja osata siksi viestiä ja johtaa, voi olla vielä koeajan päättymisenkin hetkellä täysin mysteeri, onko uusi tulokas meidän riveihin sopiva pelaaja.

Kollegakokemus lähtee perehdyttämisen sävyeroista. Kulkeeko perehdyttäjä edessä, sivulla vai takana? Esitelläänkö ensin tulokas vai vanhempi kollega ja kuka kertoo itsestään ja mitä? Pysähtymisen ja silmiin katsomisen lisäksi kollegakokemus on huomioimista. Onko oma laatikko nimetty ja oikeankokoiset työvaatteet odottamassa vai odottaako tyhjä kaappi ilman lukkoa?

Kalle

Kalle Ruuskanen

Kalle Ruuskanen

Partneri, strategi