Voittamisen pelko

 

Huippu-urheilussa ja yritysmaailmassa on paljon yhtäläisyyksiä. Saavuttaaksesi jotain poikkeuksellista sinun täytyy uskaltaa haaveilla menestymisestä ja olla valmis rohkeasti tekemään asioita, joita muut eivät uskalla tehdä.

Mikä sitten on menestyksen esteenä? Pelko epäonnistumisesta!

Kun pitäisi kyetä tekemään asioita innostumisen, positiivisuuden ja mahdollisuuksien kautta, eikä päällimmäisenä epäonnistumisen pelossa, niin tämä erottaa voittajapersoonat, joita jokainen yritys tänä päivänä tarvitsee. Loppujen lopuksi yrityksiä johtavat ihmiset, joiden tekojen kautta yritys menestyy. Toki menestymistä saavutetaan keskinkertaisilla teoillakin ja johtamisella, mutta poikkeuksellisia menestystarinoita ei saavuteta ilman rohkeutta. Rohkeus on kyky tehdä asioita välittämättä epäonnistumisesta tai sosiaalisesta paineesta. Vain rohkeiden tekojen kautta ja omalla innostumisella voidaan saavuttaa voittajatekoja!

Vaatimattomuus ei vie mihinkään. Tavoitteet, missiot ja unelmat pitää pystyä tuomaan rohkeasti esiin ja riittävän isosti sekä johtaa joukkoja teoilla, eikä ”kulmahuoneestaan”, jonne valitettavan moni yrityksen johtavassa asemassa oleva henkilö piiloutuu.

Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos alat rohkeasti haastamaan yritystäsi ja kollegoitasi sekä näyttämään oman innostumisesi kehittää asioita? Saatat vaikka voittaa!

”Kyky haastaa olemassa olevaa ja rohkeus tehdä asioita” on helpompi ymmärtää, kun sen kääntää päinvastoin: ”on pelkuruutta olla tekemättä mitään”.

Pitää pystyä erottautumaan, uudistautumaan sekä kertomaan oma tarinansa. Ilman vahvaa tarinaa ei saada henkilökuntaa tekemään muuta kuin tulemaan töihin. Tarinat saavat ihmiset toimimaan, synnyttävät tunteita, koskettavat ja innostavat. Innostavassa ilmapiirissä syntyy täysin uudenlaisia palveluja, tuotteita ja ratkaisumalleja. Tästä syntyy tuloksia, jotka näkyvät viivan alla.

Pahinta on yleinen negatiivinen ilmapiiri: kun saavut töihin, niin sinulla ei ole selkeä kuvaa siitä, mitä minä voin tehdä yritykseni eteenpäin viemiseksi – intohimo puuttuu!

Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos alat rohkeasti haastamaan yritystäsi ja kollegoitasi sekä näyttämään oman innostumisesi kehittää asioita? Saatat vaikka voittaa!

Heräätkö ylläpitämään vai kehittämään liiketoimintaasi? Olen kuullut viime vuosien aikana useaan kertaan eri yhtiöiden henkilökunnan sanovan, että ”ei meillä ennenkään ole näin tehty”. Aleksis Kivi sanoi jo aikoinaan että ”maailma muuttuu, Eskoseni”. Globaali digitalisoituminen kaikilla aloilla on jo muuttanut tapaa toimia. Yritykset eivät enää valitse asiakkaita, vaan asiakkaat valitsevat yrityksen, jonka palveluja haluavat käyttää, mutta liian monelta yritykseltä puuttuu rohkeus muuttaa toimintamallejaan. Tehdäänkö uutta vai toistetaanko vanhaa? Tyydytään siihen, mitä on aikaisemminkin ollut, ja tämä on varma taantumisen merkki liiketoiminnassa. Tästä yleensä herätään vasta, kun ollaan menetetty markkinaosuutta merkittävästi.

Petteri Tuominen